چرا مدافع حرم؟

مدافعان حرم اهل بیت یا به اختصار و مشهور به مدافعان حرم نیروهای نظامی هستند که برای مبارزه با تروریست‌ها درکشورهای سوریه وعراق از حرم خاندان محمد حفاظت می‌کنند و به ارتش این کشورها کمک‌های مستشاری می‌کنند.این افراد بیشتر از کشورهای ایران، یمن، افغانستان، عراق، سوریه ولبنان هستند. این افراد از حرم اهل بیت در مقابل حمله گروه‌های تکفیری و داعشحفاظت می‌نمایند. عده‌ای از این افراد در درگیری‌های بین نیروهای دو طرف کشته شدند.

این اصطلاح پس از تخریب مقبره حجر بن عدیتوسط گروه‌های تروریستی و تهدید این گروه‌ها مبنی بر حمله به حرم زینب بنت علی، در اوایل ۱۳۹۲ شمسی وارد ادبیات اجتماعی شد.

در فهرست کشته شدگان مدافع حرم افرادی از اهل سنت دیده می‌شوند.

نحوه شکل‌گیریویرایش

جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه، در دهم اردیبهشت ماه 1392 علاوه بر نبش قبر حجر بن عدی، تهدید به تکرار این اقدام در حرم زینب بن علی کرد. سید حسن نصرالله، در اولین واکنش‌ها، ضمن آنکه حمله به حرم حضرت زینب را دارای پیامدهای بسیار خطرناک دانست، از کسانی سخن گفت که در حال دفاع از حرم زینب بن علی هستند و در این راه کشته می‌شوند.

در سوم شهریور ۱۳۹۱ش، مشهد السقط (مزار محسن بن حسین) در منطقه المشهد حلب درسوریه، مورد حمله نیروهای مخالف دولت سوریهقرار گرفت و پس از آن بود که گروه‌هایی برای جلوگیری از تکرار این اقدام درباره حرم سکینه دختر حسین بن علی، اقدام به دفاع از آن کردند. تشکیل تیپ ابوالفضل العباس در عراق، و اعزام بهسوریه برای دفاع از حرم زینب بن علی هم اقدامی بود که در بهمن ۱۳۹۱ رخ داد، اما استفاده از عبارت «مدافعان حرم»، اواخر اردیبهشت ۱۳۹۲ش در رسانه‌های ایرانی و فارسی‌زبان رایج شد.

گروه‌های تشکیل دهنده


۱-لشکر فاطمیون یا لواء فاطمیون:

این گروه شامل مجاهدین شیعه افغانستانی می‌باشد که در خط مقدم دفاع از حریم اهل بیت فعالیت دارند.

  1. حزب‌الله لبنان
  2. حزب‌الله سوریه
  3. سپاه بدر
  4. گردان ابوالفضل‌العباس یا «لواء ابوالفضل العباس»
  5. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  6. مستشاران ارتش جمهوری اسلامی ایران

این گروه، با تشکیل ستاد مردمی مدافعان حرم در ایران، تا به حال ۱۰ تجمع با عنوان مدافعان حرم در تهران برگزار کرده است.

[ پنجشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹ ب.ظ ] [ عادل اسماعیل بیگی ]
[ ۰نظر ]
نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی